روزنگار هفته چهارم یاسمی
[sc:Comment_Author][sc:Comment_Text]
تاریخ : یک شنبه 4 آبان 1393
نویسنده : صدیقه یاسمی

موضوع: بایدها و نبایدهای کاربری الگوهای عروسکی( باربی و بن تن )

انگیزه خودم رو برای انتخاب این موضوع در قالب مسئله بیان می کنم.

 

اسباب بازي‌ها و عروسک‌هاي غربي به عنوان سفيران فرهنگ و سبک زندگي ليبراليستي و اومانيستي در حالي در ميان کودکان ايراني براي خود جا بازکرده‌اند که اسباب‌بازي‌هاي کم تعداد بومي ما به دليل در دسترس نبودن و گراني، قدرت رقابت با ابزارهاي انتقال فرهنگ غربي را ندارند.هفت، هشت سال اول زندگي انسان دوران طلايي زندگي اوست. جامعه‌شناسان با تأکيد بر تعيين سبک زندگي و نقشه راه آينده انسان در دوران کودکي و در ميان خانواده مي‌افزايند.به تعبير اميرالمؤمنين انسان در دوران کودکي به مثابه ظرف و زمين خالي است که هر چيزي مي‌تواند در آن قرار بگيرد به همين خاطر هم دوران کودکي و نوجواني بهترين زمان براي شکل دادن به سبک زندگي افراد است. غرب و امريکا هم از همين ويژگي استفاده مي‌کنند و مي‌کوشند تا با اسباب بازي و انيميشن و بازي‌هاي رايانه‌اي فرهنگ و سبک زندگي خود را به ديگر کشورها انتقال دهند. ‌اسباب بازي، انيميشن و بازي رايانه‌اي از ابزارهاي مهم و پايه‌اي در آموزش و انتقال مفاهيم هستند که مي‌توانند به کمک آنها پوشش، فرهنگ، خوراک و نگرش و در يک کلام سبک زندگي را به بچه‌ها القا کرد.

اما نکته قابل تأمل اينجاست که شخصيت‌هاي عروسکي که اين روزها به وفور در عروسک‌ فروشي‌هاي ما پيدا مي‌شوند ابتدا با ابزار رسانه راه خود را باز کرده و در ذهن و تخيل کودکان جا گرفته‌اند از همين روي هم انتخاب آنان مي‌شوند.

تاثیر این کارتون بر بچه ها به حدی است که در بازی های خود از شخصیت این کارتون الگوبرداری می کنند، به وسایل و اسباب بازی های مرتبط با این شخصیت علاقه شدیدی دارند و حتی نگرش آنها در مورد جهان و زندگی نیز تحت تاثیر این کارتون قرار گرفته است.  در واقع شخصیت های کارتونی  خارجی فرهنگ خود را تبلیغ می کنند و ما ازطریق قرار دادن آنها در اختیار کودکان ،فرهنگ غربی را به آنان آموزش داده و بر تمامی ابعاد زندگی آنان تاثیر می گذارند.

آثار مخربی که این  عروسک ها بر کودکان دارند در بلند مدت بروز پیدا می کند به همین دلیل است که کمتر به آنها توجه می شود.



|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
lمفید در تاریخ : 1393/8/5/errooz - - گفته است :
به موضوع خیلی مهمی فکر می کنید.موفق باشید.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

دریافت کد نوای مذهبی
دانلود این نوا

/
کلاس تحقیقات کیفی